Ο ορισμός της κοινωνικής μάθησης, ως ψυχολογικής θεωρίας, παρουσιάζει την μαθησιακή συμπεριφορά, η οποία ρυθμίζεται, επηρεάζεται και ελέγχεται από περιβαλλοντικούς παράγοντες κι όχι από έμφυτες ή εσωτερικές δυνάμεις.
Ο Αμερικανός ψυχολόγος Albert Bandura είναι ένας από τους πρωτοπόρους που ερμήνευσαν την έννοια της κοινωνικής μάθησης. Κάνοντας πολλές μελέτες και πειράματα υποστήριξε ότι ο ρόλος της μάθησης στην ανάπτυξη των παιδιών κατέχει σημαντική θέση και διαδραματίζει καίριο ρόλο. Τα παιδιά παρατηρούν τους γύρω τους, μιμούμενα τις κινήσεις ή τις συμπεριφορές που βλέπουν και έτσι μαθαίνουν. Μαθαίνουν τη συμμετοχή, τη συνεργασία με τους άλλους, την επίθεση και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
Στα ζώα, οι περισσότερες έρευνες για την κοινωνική μάθηση μέχρι στιγμής, είτε υιοθέτησαν μια λειτουργική προσέγγιση εστιάζοντας στις συνέπειες της φυσικής κατάστασης, είτε διερεύνησαν τι είδους πληροφορίες αποκτώνται και μέσω ποιων μηχανισμών.
Ορισμένες μελέτες έδειξαν ότι τα ενήλικα σκυλιά μπορούν να μάθουν μέσω παρατήρησης σε διάφορα πλαίσια, τόσο από εκπαιδευμένους σκύλους, όσο και από ανθρώπους, και μπορούν να αποκτήσουν διαφορετικούς τύπους δεξιοτήτων μέσω της κοινωνικής μάθησης.
Λόγω της μεταβλητότητας και της πολυπλοκότητας του κοινωνικού και μη κοινωνικού περιβάλλοντος στο οποίο τα σκυλιά πρέπει να προσαρμόζονται όταν συμβιώνουν με τους ανθρώπους, υποθέτουμε ότι τα κουτάβια που εκτίθενται σε άγνωστα ενήλικα σκυλιά και ανθρώπους είναι πιο πιθανό να λύσουν κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα σε σχέση με τα κουτάβια που δεν είχαν την ευκαιρία της κοινωνικής μάθησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου